torsdag 26 augusti 2010

Oh Baby!

Ikväll har jag varit på Oh Baby! Pregnancy Water Aerobics... Min nya torsdagsgrej.

Vi var 9 stycken tjejer på smällen och en instruktör (inte på smällen men med 3 barn och en svensk au pair). Vi är alla ungefär lika gamla och de flesta var mellan 23-30 veckor gångna. En var 15 och en 36. Alla förutom jag och 15 veckor (för tidigt att se) visste om de bar på en pojke eller en flicka.

Vi började med introduktioner. Utan instruktion berättade alla vad de heter, vilken vecka de är i, om det är en pojke eller en flicka och sen random graviditetskrämpe-info. Typ, "hej, jag heter X, jag är 25 veckor gången, det är en pojke, och i söndags fick jag värsta krampen i benen som inte släppte på två dagar men vi har varit hos läkaren och de gjorde en massa blodtest och allting verkar vara ok" eller "hej jag heter X, jag är 23 veckor gången och igår klarade jag mitt blood-glucose test!!" (alla gratulerade och sen pratades det en stund om de olika instruktionerna som man kan få av olika läkare kring vad man får äta innan testet - vissa säger att man får äta vad man vill, vissa - inkl min läkare - säger inga kolhydrater osv).

Sen gjorde vi en massa olika övningar med graviditets- och babysnack throughout. Instruktören svarade bland annat på frågor kring blöjor och våtservetter. En Diaper Genie tyckte hon inte är en nödvändighet om man ammar (men ändå att rekommendera om man istället ger ersättning vilket många verkar göra här) men en "wipe warmer" skulle man definitivt ha. En wipe warmer? Ja, alltså en våtservett-värmare för vem vill ha en kall våtservett i stjärten klockan tre på morgonen? En tjej hade hört att det inte var en bra grej för då vänjer sig bebben vid varma sköna våtservetter "and then when you're out and you use a cold one, they like freak out". Men detta behövde man heller inte oroa sig för, ty det finns såklart en travel wipe warmer. 36-veckor hade redan fått en (rosa) sådan! Thank God!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar